Secawan Teh Dingin, Sebuah Buku Yang Hangat : Islam dan Budaya dalam “Wali Songo, Perjuangan dalam Dakwah Islam” (Bahagian 1)
“Kecantikan yang abadi terletak pada
keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan
pakaiannya”
(Hamka)
Nah, ayuh kali ini kita terbang di sekitar
Nusantara pula. Mari kita memejamkan mata seketika, dan membayangkan, bagaimana
corak dan cara agama Islam, tiba di daerah kita dengan penuh bergaya. Saat saya di bangku sekolah, saya benar-
benar tidak menyangka bahawa kitab karangan Tun Seri Lanang, Sulalatus
Salatin itu punya begitu banyak sekali rahsia besar, termasuklah sejarah
penyebaran Islam di rantau Melayu ini.
Ya, kalau kita membuka kembali lembaran buku
teks sejarah (saya sangat mengantuk sewaktu guru sejarah membacakan fakta-fakta
di dalam kelas), maka kita akan menjumpai fakta beku, bahawasanya Islam tiba di
daerah kita ini, dengan penemuan Batu Bersurat di Kuala Berang. Batu Bersurat
tersebut ditemui oleh As Sayid Hussein Al Ghulam Bukhari pada 1320 Hijrah,
bersamaan 1902 Masihi sewaktu beliau memudik hulu Sungai Terengganu. Fakta
tersebut sungguh-sungguh benar tidak mencukupi bagi diri saya. Maka saya
menyelongkar semula cerita-cerita yang pernah saya dengar tentang keindahan dan
keunikan para Wali Songo yang berjuang memartabatkan Islam di tanah Jawa. Kita
harus ingat, bahawasanya di rantau Nusantara ini, kawasan pertama yang menerima
Islam adalah Pasai, dengan bukti penemuan batu nisan Sultan Malikul Salleh
(Merah Silau – Hikayat Raja Pasai yang diselenggarakan oleh Russell
Jones). Aduh, sungguh rahsia besar ini pun dilukis oleh Tun Seri Lanang dalam
kitab agungnya itu.
Sebelum munculnya Islam, kita harus
mengakui, bahawa agama Hindhu dengan pengenalan tiga penjurunya – Krisyna,
Visynu, dan Siva (lebih 2000 tahun S.M) mendominasi masyarakat Nusantara. Pada
tahun 400 Masihi, agama Hindu sudah kuat bertapak melalui wujudnya kerajaan
Kutai yang kuat di Kalimantan Timur. Penemuan batu bersurat bertulisan Pallava
memungkinkan wujudnya hubungan Kutai di bawah pemerintahan Raja Mulawarman
dengan kerajaan India Selatan. Kemudian, Islam tiba penuh bergaya di kawasan
kita melalui satu cara yang sangat berbeza dengan kaedah penyebarannya di Timur
Tengah. Pertama, sudah tentu kerana Islam merupakan agama yang indah dan
sempurna. Sebab kedua mengapa Islam berjaya, adalah kerana globalisasi
demografinya yang sempurna (demographic globalization), sesuai
untuk semua peringkat.
Lalu
apa rahsia ketiga yang menyebabkan pengaruh dan pegangan Hindhu dalam jiwa
masyarakat Melayu itu berjaya dinyah terus? Maka saya turunkan rahsianya pada
tulisan ini, tidak lain dan tidak bukan adalah budaya, atau kaedah
penyebarannya disebut sebagai Islam Tsaqafi. Aneh sungguh pada saat dunia yang
semakin pincang pada hari ini, kita menolak budaya sebagai medium penting dalam
dakwah. Bahkan ada juga ustaz ustazah menolak terus budaya, dengan alasan
bahawa ianya tidak terdapat dalam ajaran Islam. Sungguh betapa kita tidak
menguliti sejarah dengan sempurna. M.B Rahimsyah AR. dalam buku terkenal
beliau, Wali Songo- Perjuangan dalam Dakwah Islam, menyebut secara
terperinci mengenai pertembungan budaya yang berlaku dalam masyarakat Nusantara
khususnya pada zaman kerajaan Demak, di bawah pemerintahan Raden Patah. Namun
demikian, amat menyedihkan apabila golongan para wali ini tidak sempat membawa
Islam ke daerah Kepulauan Bali, hingga saat ini masih kuat berpegang pada ajaran
Hindu.
Para
Wali ini menggunakan satu bentuk falsafah yang sangat menggugah jiwa, iaitu “Menangkap
Ikan Tanpa Mengeruhkan Airnya”. Bagi saya, falsafah tersebut sudah lebih dari
cukup untuk meletakkan kedudukan budaya pada tempat yang terpenting. Sungguh
benar saya merasakan diri begitu tandus sejarah, dan jiwa menggelegak kacau
ingin mengetahui keindahan yang mereka bawa. Allah Maha Kaya, saya bertemu
dengan keindahan yang dicari. Betapa saya mengagumi Sunan Ampel dengan konsep Moh
Limo nya;
i)
Moh
Main
ii)
Moh
Ngombe
iii)
Moh
Maling
iv)
Moh
Madat
v)
Moh
Madon
Kelima-lima aspek ini merujuk kepada seruan
tidak meminum arak, tidak berjudi, tidak mencuri, tidak mengambil dadah, dan
tidak berzina.
Begitu tersentuh saat mendengar kisah
Sunan Kudus yang menggunakan Sapi dan Surah Al-Baqarah bagi menarik penganut
Hindu agar memasuki masjid. Sunan Bonang dengan bonang dan Tambo Ati nya
(ingat lagu ubat hati?) Juga yang paling tidak dilupa, bagaimana Sunan Kalijaga
pandai dan mahir berdalang wayang kulit. Begitu asyik sekali bagaimana cara
mereka menyelinap memasuki ruang lingkup kehidupan masyarakat.
*****
Raden
Said, merupakan putera Adipati kerajaan Tuban, lahir dalam keluarga bangsawan.
Semenjak kecil beliau sudah menunjukkan satu sikap yang aneh, iaitu keluar
berjalan-jalan di sekitar kampung, tidak betah tinggal di istana. Pada saat
itu, rakyat hidup dalam keadaan yang kelaparan, penyakit merebak dengan pantas,
tanaman tidak menjadi, dan cukai tetap harus dibayar. Penindasan ini menjadi
pandangan yang sangat memberi kesan besar pada jiwa Raden Said. Apabila dewasa,
jiwa anak muda itu mulai memberontak, beliau telah mencuri makanan-makanan dari
gudang, dan membahagikannya kepada rakyat miskin yang kelaparan. Beliau
akhirnya ditangkap, dan tangan beliau disebat. Namun, hal tersebut masih tidak
memberi kesan sedar. Raden Said mengenakan topeng, merompak orang-orang kaya
yang tidak membayar zakat. Seluruh Tuban gempar dengan nama perompak yang
dipanggil sebagai Lokajaya.
Lokajaya
akhirnya menemuai jalan mati, apakala ada seorang perompak lain yang mengenakan
pakaian yang sama dengan beliau. Lokajaya telah dituduh memperkosa seorang
gadis, ditangkap dan dibawa ke istana Tuban. Sangat kecewa dengan perilaku
anaknya, Adipati Tuban telah menghalau Raden Said keluar, dan ibunya melarang
beliau balik ke istana, selagi tidak dapat menggetarkan dinding-dinding istana dengan
alunan ayat-ayat suci Al-Quran yang selalu dibaca beliau.
Jalan
damai bagi Raden Said sebetulnya baru bermula, terdapatnya sebuah kisah sungguh
indah, bagaimana beliau telah bertemu dengan Sunan Bonang, dan merayu agar
dapat menjadi murid ulama’ tersebut. Sunan Bonang menancapkan tongkatnya di
pinggir kali, dan menyuruh agar Raden Said tunggu sehingga beliau datang
kembali. Raden Said yang cekal hati akhirnya telah bertapa di pinggir kali tersebut,
menunggu sehingga beberapa tahun, sebelum datangnya Sunan Bonang membangunkan beliau yang berada dalam
keadaan tidak sedar, dengan alunan azan.
Maka dari saat itu, Raden Said itu tadi digelar Sunan Kalijaga, atau bermaksud
Penjaga Kali (Penjaga Sungai). Hingga beberapa detik selepas itu, Sunan Kalijaga sering mengirimkan bacaan ayat suci Al-Quran buat kedua orang tuanya, yang menggoncangkan istana Tuban.
Amat
terbatas untuk saya mengungkapkan keindahan-keindahan dalam setiap episod
perjalanan dan usaha dakwah para wali, dalam lembaran yang sangat sesempit ini.
Apa yang ingin benar saya sampaikan, adalah supaya kita kembali kepada akar budhi
dan daya yang dianjurkan oleh Buya Hamka suatu masa dahulu. Budhi boleh
ditakrifkan sebagai cahaya atau sinar yang terletak dalam batin seseorang
insan, manakala daya pula bermaksud keupayaan atau usaha manusia melaksanakan
sesuatu dengan anggota yang digerakkan oleh budhi. Perumus teori dari Amerika,
E.B. Taylor, menyebut bahawa kebudayaan adalah satu jalinan yang meliputi aspek
pengetahuan, kepercayaan, susila, dan adat dalam sesebuah masyarakat
termasuklah dalam aspek politik. Pandangan dan pendapat ahli sejarawan ini
bermaksud budaya tidak hanya meliputi adat, kerana budaya itu bersifat
universal, namun dipraktikkan dalam bentul glokal. Suatu kontradiksi
interpretasi yang memerlukan pandangan daripada semua pihak.
(Bersambung...)
No comments:
Post a Comment