MEMBACA AL-QURAN || MEMAHAMI AL-QURAN || MENGAMALKAN ISI AL-QURAN

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Seindah Bidadari Syurga , Ainul Mardhiyah

Monday 29 October 2012


Dalam satu kisah yang dipaparkan Al Yafi’I dari Sheikh Abdul Wahid bin Zahid, dikatakan : Suatu hari ketika kami sedang bersiap-siap hendak berangkat perang, aku meminta beberapa teman untuk membaca sebaris ayat. Salah seorang lelaki tampil sambil membaca ayat Surah At-Taubah : 111 yang ertinya ,

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka”

Selesai ayat itu dibaca, seorang anak muda yang berusia 15 tahun bangkit dari tempat duduknya. Ia mendapat harta warisan cukup banyak dari ayahnya yang telah meninggal dunia. Dia berkata : “Wahai Abdul Wahid, benarkah Allah membeli dari orang-orang mu’min diri dan harta mereka dengan syurga buat mereka ?”


“Ya, benar anak muda” Kata Abdul Wahid.

Anak muda itu melanjutkan kata-katanya , “jika begitu saksikanlah, bahawa diriku dan hartaku mulai sekarang aku jual dengan syurga”

Anak muda itu kemudian mengeluarkan semua hartanya untuk disedekahkan bagi perjuangan. Hanya kuda dan pedangnya saja yang tidak disedekahkan. Sampai tibanya waktu keberangkatan pasukan, ternyata pemuda itu datang lebih awal. Dialah orang yang pertama kali kulihat. Dalam perjalanan ke medan perang, pemuda itu kuperhatikan siangnya berpuasa dan malamnya dia bangun untuk beribadah. Dia rajin mengurus unta-unta dan kuda tunggangan pasukan serta sering menjaga kami yang sedang tidur.

Sewaktu sampai di daerah Romawi dan kami sedang mengatur pertempuran, tiba-tiba dia maju ke depan medan dan menjerit : “Hai, aku ingin segera bertemu dengan Ainul Mardhiyah..” Kami menduga dia mulai ragu dan fikirannya terganggu, kudekati dan kutanyakan siiapakah Ainul Mardhiyah itu. Dia menjawab : “Tadi sewaktu aku sedang tidur, selintas aku bermimpi. Seseorang datang kepadaku seraya berkata : “pergilah kepada Ainul Mardhiyah”. Ia juga mengajakku untuk masuk ke taman yang di bawahnya terdapat sungai dengan air yang jernih dan dipinggirnya Nampak para bidadari duduk berhias dngan mengenakan perhiasan-perhiasan yang indah. Manakala pabila mereka melihat kedatanganku, mereka bergembira seraya berkata “inilah suami Ainul Mardhiyah..”


“Assalamu’alaikum” ucapku pada mereka. “Adakah di antara kalian yang bernama Ainul Mardhiyah?” Mereka menjawab salamku dan berkata “Tidak, kami ini adalah pembantunya. Teruskanlah langkahmu”. Beberapa kali aku sampai pad ataman-taman yang lebih indah dengan bidadari yang lebih cantik, tapi jawapannya tetap sama, mereka adalah pembantunya dan menyuruh aku meneruskan langkah.

Akhirnya aku sampai pada khemah yang terbuat dari mutiara berwarna putih. Di pintunya terdapat seorang bidadari yang sewaktu melihat kehadiranku dia kelihatan sangat gembira dan memanggil-manggil yang ada di dalam : “Hai Ainul Mardhiyah, ini suamimu datang..”

Ketika aku dipersilakan masuk, kulihat bidadari yang sangat cantik duduk di atas sofa ema yang ditaburi permata dan yaqut. Sewaktu aku ingin mendekati dia berkata , “bersabarlah, kamu belum diizinkan untuk lebih dekat kepadaku, kerana roh kehidupan dunia masih ada dalam dirimu.” Anak muda melanjutkan kisah mimpinya : “Lalu aku terbangun, wahai Abdul Hamid. Aku tidak sabar lagi menanti terlalu lama.”

Belum lagi percakapan kami selesai, tiba-tiba sekelompok pasukan musuh terdiri daripada 9 orang kesemuanya datang menyerang. Pemuda itu segera bangkit dan melawan. Selesai pertempuran aku cuba meneliti, kulihat anak muda itu penuh dengan luka ditubuhnya. Dia kelihatan tersenyum gembira, senyum penuh kebahagiaan, hingga ruhnya berpisah dari badan untuk meninggalkan dunia.

***

Ingatlah , wanita solehah itu lebih cantik dari bidadari. Ciri-ciri wanita solehah telah pun dirungkaikan dalam artikel terdahulu. Moga wanita cantik yang sedang membaca ini sentiasa berada dalam lindungan rahmatNya dan dipelihara hatinya dengan sifat qanaah dan zuhud seperti Saidatina Aisyah. 


No comments:

 

Ahli Jawatankuasa Kelab Iqra’ Kolej Ungku Omar

Sesi 2014/2015

Yang DiPertua

Muhammad Khairul Ghazi Bin Suhaili

Fakulti Pengajian Islam

Naib Yang DiPertua I

Muhsin Bin Abllah

Fakulti Pendidikan

Naib Yang DiPertua II

Afiqah Binti Amil Husin

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Setiausaha

Nurezzah Binti Maulud-Din

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Naib Setiausaha

Wan Suhaidashima Binti Wan Jaafar

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Bendahari

Haulah Binti Razali

Fakulti Pengajian Islam

Naib Bendahari

Muhammad Noor Faez Bin Ahmad

Fakulti Ekonomi & Pengurusan

Publisiti

Muhamad Faisal Bin Mohd Sukerna

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimin

Muhammad Khidir Bin Jarawi

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimat

Siti Nur Aishah Binti Ahmad

Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina

Followers

Become a Fan

kkk kkk