MEMBACA AL-QURAN || MEMAHAMI AL-QURAN || MENGAMALKAN ISI AL-QURAN

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Wednesday 20 February 2013


 

SECAWAN TEH DINGIN, SEBUAH BUKU YANG HANGAT

"MENJADI WANITA SUPER DENGAN ASMAUL HUSNA"

-Wanita super adalah wanita hebat yang menjadikan 99 nama Allah yang indah sebagai hiasan hidupnya, lahir dan batin-

 

 

Saya tidak mahu mengupas secara mendalam keseluruhan 99 nama Allah dan pastinya itu akan menjadi sebuah buku dan bukan artikel lagi J Apa yang ingin saya tekankan disini adalah sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim , Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
Menurut ahli bahasa, Ibnu Faris, kata-kata itu terdiri daripada huruf ra’ , ha’ dan mim yang membawa makna ‘lemah lembut, kasih sayang dan kehalusan’. Sesungguhnya setiap ciptaan Allah adalah penerima rahmatnya kerana Allah berfirman dalam surah Al- A’raf ayat 156 , “Rahmatku meliputi setiap sesuatu”.

Anggaplah Ar-Rahman dan Ar-Rahim itu vitamin untuk jiwa kita. Lumrah jiwa manusia sering berada dalam gundah. Penuhkan diri kita dengan kasih sayang kerana Allah juga sayang akan hamba-hambaNya. Hilangkan sifat-sifat yang berlawanan dengan kasih sayang dalam jiwa kita. Pejamkan mata, tarik nafas dalam-dalam dan hembuskan keluar sifat-sifat kebencian dan permusuhan dalam diri kita. Tanamkan dalam jiwa, dalam minda, dalam kalbu, di mana kita berada, di situ juga Allah berada. Ini bererti di mana sahaja dan pada bila-bila masa , kita merasakan kasih Allah itu ada di seluruh alam ini.
Penting bagi kita untuk memberikan vitamin kasih sayang kepada sesama makhluk kerana kekuatan kasih sayang itu mampu menakluk manusia yang keras, walaupun sekeras singa.

“Orang yang memiliki sifat kasih, mereka juda dikasihi Allah yang Maha Pengasih. Kasihi makhluk yang ada di bumi, nescaya makhluk yang ada di langit mengasihi kamu”

Imam Al-Ghazali menerangkan, manusia yang memiliki sifat Ar-Rahman adalah manusia yang menunjukkan kasih sayangnya kepada orang yang lalai dengan mengajak mereka mematuhi Allah melalui teguran ataupun nasihat. Mereka melakukannya dengan kelembutan bukan dengan kekasaran. Mereka memandang orang derhaka dengan mata yang jernih, bukan dengan mata yang menghina. Mereka memandang setiap kederhakaan yang berlaku di dunia ini sebagai kederhakaan mereka sendiri dan mereka berusaha sebaik mungkin bagi menghapuskannya. Mereka mencurahkan kasih sayang kepada orang-orang yang derhaka supaya mereka terselamat daripada kemurkaan Allah.

Tuhan,

Jadikanlah aku instrument kasihMu

Di mana ada kebencian, biarkan aku menyebar cinta,

Di mana ada hati terluka, biarkan aku menjadi penghibur,

Di mana ada keraguan, biarkan aku menyebar keyakinan,

Di mana ada keputusasaan, biarkan aku menyebar harapan,

Di mana ada kesedihan, biarkan aku memberi kebahagiaan.

Di mana ada kegelapan, biarkan aku memberi cahaya.

 

Secara umumnya, lelaki mahupun wanita yang mengamalkan Asmaul Husna dalam kehidupan mereka, mampu menjadi insan super yang disegani lagi dihormati. Persoalannya, sejauh mana seseorang wanita itu boleh mencapai tahap muslimah super ? Wanita yang mahu menjadi muslimah super, asas utamanya adalah Allah. Allah perlu diletakkan paling atas daripada segala-galanya. Sekiranya niat awal sesuatu kerja tu bukan kerana Allah, tetapi lebih didorong oleh keinginan untuk mempunyai harta, jawatan, kecantikan dan sebagainya, secara tidak langsung, kita berpijak di atas asas yang rapuh.
Muslimah super menjadikan 99 nama Allah sebagai hiasan hidupnya, lahir dan batin. Nama-nama Allah yang indah tidak hanya dibaca tetapi difahami maksudnya, dihayati dan diaplikasi dalam kehidupan seharian. Kita sering disibukkan dengan urusan-urusan dunia sehingga kita lalai bahkan kadang-kadang nama-nama Allah pun kita tidak ketahui. Astarghfirullah al adzim, ampunkan kami ya Allah. Sekiranya kita tersedar, tiada istilah terlambat , kita masih punya kekuatan untuk meraih sebanyak mungkin ilmu. Saya yakin ciri-ciri muslimah sejati ada dalam diri anda semua J

Bersambung … Al-Malik , Maha Menguasai

No comments:

 

Ahli Jawatankuasa Kelab Iqra’ Kolej Ungku Omar

Sesi 2014/2015

Yang DiPertua

Muhammad Khairul Ghazi Bin Suhaili

Fakulti Pengajian Islam

Naib Yang DiPertua I

Muhsin Bin Abllah

Fakulti Pendidikan

Naib Yang DiPertua II

Afiqah Binti Amil Husin

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Setiausaha

Nurezzah Binti Maulud-Din

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Naib Setiausaha

Wan Suhaidashima Binti Wan Jaafar

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Bendahari

Haulah Binti Razali

Fakulti Pengajian Islam

Naib Bendahari

Muhammad Noor Faez Bin Ahmad

Fakulti Ekonomi & Pengurusan

Publisiti

Muhamad Faisal Bin Mohd Sukerna

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimin

Muhammad Khidir Bin Jarawi

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimat

Siti Nur Aishah Binti Ahmad

Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina

Followers

Become a Fan

kkk kkk