MEMBACA AL-QURAN || MEMAHAMI AL-QURAN || MENGAMALKAN ISI AL-QURAN

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Thursday 21 February 2013


-Sabar Atas Kematian Insan Tersayang-

Oleh : Habibatul Mudabbarah Mohd Lutpi
 
Setiap Muslim yang beriman tidak akan lari daripada ditimpa musibah oleh Allah s.w.t. Ujiandan musibah merupakan tanda kasih Allah s.w.t terhadap manusia. Antara musibah yang menimpa manusia yang beriman dan dituntut bersabar ialah kehilangan orang yang disayangi. Sungguhpun kesabaran itu amatlah berat, apatah lagi jika melibatkan kematian  insan tersayang, namun mereka harus menyedari bahawa segala yang berlaku merupakan takdir dan ketentuan daripada Allah s.w.t. Antara tanda kesempurnaan iman seseorang ialah  apabila mereka mengharapkan ganjaran pahala dan bersabar atas musibah yang terjadi, mana-kala marah dan gelisah atas musibah menunjukkan kelemahan iman. Terlalu besar ganjarannya jika seseorang itu bersabar. Sebagai contoh kesabaran seorang  Muslim di atas kematian anak kecil mereka akan menjadi suatu syafaat (mudah mendapat keampunan Allah s.w.t) buat mereka yang menjadi ibu bapanya pada hari akhirat kelak.
 
 
 
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat:”Adakah kamu telah mengambil nyawa anak hamba-Ku? Malaikat menjawab:”Ya.” Allah bertanya lagi: “Kamu telah mengambil nyawa buah hatinya?” Malaikat menjawab:”Ya”. Allah bertanya kali ketiga:”Apakah kata hamba-Ku?”Malaikat menjawab:”Ia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan “dari Allah kita datang dan kepadanya kita kembali”. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya:”Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu ‘Rumah Kesyukuran’.”
(at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban)
 
 
Antara intipati hadis ini ialah apabila keimanan seseorang itu sudah kukuh dan mencapai kedudukan yang istimewa, maka segala kejadian dan musibah yang terjadi akan menjadi kecil pada dirinya. Dia menyerahkan segala yang berlaku kepada Allah s.w.t tanpa merasa bimbang, kecewa dan sedih bahkan menerimanya dengan perasaan yang tenang dan sabar. Dengan erti kata lain, dia redha terhadap qada’ dan tunduk terhadap takdir Allah s.w.t. Inilah sifat yang harus ada pada seorang mukmin yang sebenar.
 
Seringkali kematian insan yang tersayang membawa kepada kedukaan  dan kesedihan. Sekiranya kematian dikatakan boleh mencabut kebahagiaan, maka belajarlah daripada Rasulullah s.a.w. Baginda telah menghadapi kematian orang yang tersayang secara berturut-turut sepanjang hidupnya. Namun baginda tetap bersabar. Setiap kali Rasulullah berasa gundah,    baginda akan mengadukan kesedihannya kepada Allah s.w.t. Contohilah peribadi Rasulullah s.a.w. Sekiranya kamu berasa sedih atas kehilangan insan tersayang, maka sibukkan dirimu. Beribadahlah sehingga kamu letih untuk merasa sedih. Gembirakanlah hatimu dengan menggembirakan orang lain. Carilah peluang kebajikan dan kebaikan. Apabila sesekali kesedihan datang tanpa diundang, berwuduk dan bacalah al-Quran serta dirikanlah solat. Kelak kamu akan merasai nikmat Islam dan Iman. Wallahu a’lam.
 
 
HIDUP CUMA ADA 2 PILIHAN :
Hidup dalam keredhaan Allah.
Hidup dalam kemurkaan Allah.
 

No comments:

 

Ahli Jawatankuasa Kelab Iqra’ Kolej Ungku Omar

Sesi 2014/2015

Yang DiPertua

Muhammad Khairul Ghazi Bin Suhaili

Fakulti Pengajian Islam

Naib Yang DiPertua I

Muhsin Bin Abllah

Fakulti Pendidikan

Naib Yang DiPertua II

Afiqah Binti Amil Husin

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Setiausaha

Nurezzah Binti Maulud-Din

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Naib Setiausaha

Wan Suhaidashima Binti Wan Jaafar

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Bendahari

Haulah Binti Razali

Fakulti Pengajian Islam

Naib Bendahari

Muhammad Noor Faez Bin Ahmad

Fakulti Ekonomi & Pengurusan

Publisiti

Muhamad Faisal Bin Mohd Sukerna

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimin

Muhammad Khidir Bin Jarawi

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimat

Siti Nur Aishah Binti Ahmad

Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina

Followers

Become a Fan

kkk kkk