MEMBACA AL-QURAN || MEMAHAMI AL-QURAN || MENGAMALKAN ISI AL-QURAN

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Monday 24 December 2012




“CHECKLIST HADAPI PEPERIKSAAN”

 
 

1.      Betulkan Niat



Niat merupakan perkara yang paling penting apabila melakukan sesuatu perkara. Niat juga menentukan sama ada sesuatu ibadah yang kita laksanakan itu diterima ataupun tidak oleh Allah s.w.t. Bagi seorang pelajar yang cemerlang segenap aspek, mereka meletakkan niat dalam menuntut ilmu, demi mencapai redha Allah s.w.t, dan membantu menegakkan agama Islam. Betulkan niat kita dari awal, bahawa sesungguhnya ujian dan peperiksaan yang sebenar, adalah kehidupan di dunia. Insya Allah, niat yang betul akan memudahkan pelajar untuk mengulangkaji pelajaran, juga hati akan menjadi tenang, serta redha dengan apa sahaja keputusan yang Allah berikan kelak, Insya Allah.

 

2.      Gandakan Usaha


Sesebuah impian dan cita-cita hanya akan menjadi angan-angan kosong sekiranya tidak disusuli dengan daya usaha yang tinggi. Waktu belajar perlulah ditingkatkan, dan perasaan malas harus dibuang sejauh mungkin. Sekiranya kita tidak sukar untuk memahami sesuatu mata pelajaran, maka ikhtiarkan beberapa cara seperti berbincang dengan pensyarah, atau study group.

 

3.      Doa
Doa merupakan senjata bagi seseorang mukmin. Setiap perkara yang dilaksanakan harus dimulai dengan doa, bagi mendapat kemudahan serta ketenangan akal fikiran. Sebelum mengulangkaji pelajaran, pastikan kita berdoa terlebih dahulu, agar dipermudahkan proses hafalan, atau pemahaman. Doakan juga kepada kedua ibu bapa kita. Sekiranya kedua ibu bapa kita masih hidup, mintalah kepada mereka supaya mendoakan kejayaan kita, kerana doa kedua ibu bapa terhadap anaknya yang soleh itu lebih afdhal dan berkat. Jangan lupa, doakan rakan-rakan yang turut sama akan mengambil peperiksaan, serta para pensyarah yang telah bertungkus lumus mengajar kita.

 


4.      Jaga Hubungan dengan Allah s.w.t dan Hubungan dengan Manusia


Jangan sesekali meninggalkan solat lima waktu kerana itu merupakan kunci penting hubungan kita dengan Allah. Banyakkan membaca Al-Quran akan mendapat ketenangan jiwa. Jauhi daripada melakukan maksiat. Jaga hubungan dengan rakan-rakan, ibu bapa, dan guru-guru. Banyakkan bersedekah, elakkan daripada bertelingkah terhadap sesuatu masalah. Sekiranya kita menghadapi sesuatu masalah, tenangkan diri terlebih dahulu, dan susun kembali jalan penyelesaian yang terbaik.

 

5.      Jangan Meniru

Setiap pasti ingin maju ke hadapan, serta melampaui saingan-saingan yang sedia ada. Akan tetapi, bersainglah secara sihat. Jauhi daripada melakukan peniruan dan pembohongan. Cubalah kita bayangkan, bagaimana susah dan penatnya rakan-rakan kita mengulangkaji pelajaran hingga lewat malam, sedangkan kita begitu mudah mendapat markah penuh dengan melakukan peniruan dan pembohongan sewaktu peperiksaan. Kejayaan yang terhasil daripada pembohongan tidak akan member keberkatan dalam hidup. Kita akan dihantui dengan perasaan serba salah seumur hidup, malah mungkin Allah akan mnarik nikmat lain yang diberikan kepada kita. Berusahalah dengan jujur dan amanah, sesuai dengan tingkat keupayaan kita, kerana itu adalah diri kita yang sebenarnya.

 

6.      Redha dan Tawakal

Perkara terakhir yang perlu dilakukan oleh seseorang pelajar, adalah redha dan tawakal dengan usaha yang telah dilakukan. Jangan terlalu memikirkan markah atau kegagalan kerana ianya akan mendatangkan kerunsingan pada akal fikiran. Bersyukurlah kerana telah selamat menjawab segala soalan. Sekiranya tidak berjaya menjawab dengan baik, atau mendapat markah yang kurang memuaskan, jadikan perkara tersebut sebagai jambatan untuk kita mendaki dengan lebih tinggi pada masa hadapan. Perbaiki kelemahan yang kita ketahui, serta belajarlah dari pengalaman masa lalu.

No comments:

 

Ahli Jawatankuasa Kelab Iqra’ Kolej Ungku Omar

Sesi 2014/2015

Yang DiPertua

Muhammad Khairul Ghazi Bin Suhaili

Fakulti Pengajian Islam

Naib Yang DiPertua I

Muhsin Bin Abllah

Fakulti Pendidikan

Naib Yang DiPertua II

Afiqah Binti Amil Husin

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Setiausaha

Nurezzah Binti Maulud-Din

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Naib Setiausaha

Wan Suhaidashima Binti Wan Jaafar

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Bendahari

Haulah Binti Razali

Fakulti Pengajian Islam

Naib Bendahari

Muhammad Noor Faez Bin Ahmad

Fakulti Ekonomi & Pengurusan

Publisiti

Muhamad Faisal Bin Mohd Sukerna

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimin

Muhammad Khidir Bin Jarawi

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimat

Siti Nur Aishah Binti Ahmad

Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina

Followers

Become a Fan

kkk kkk