MEMBACA AL-QURAN || MEMAHAMI AL-QURAN || MENGAMALKAN ISI AL-QURAN

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Monday 24 December 2012


BICARA MUSLIMAH

"Kedudukan Wanita Menurut Perspektif Barat"


   

Secara umumnya, emansipasi wanita merupakan satu bentuk perjuangan daripada kaum wanita dalam menuntut layanan dan kesamarataan, serta membebaskan diri daripada kongkongan adat resam yang menyebabkan kaum wanita dilihat lebih lemah dalam segenap aspek kehidupan, berbanding kaum lelaki. Sebelum kedatangan kuasa barat, istilah ‘pembebasan wanita’ ini dilihat agak asing dalam kamus hidup masyarakat Melayu yang berpegang teguh dengan ajaran Islam. Sedikit demi sedikit idea kebebasan ini semakin radikal, lantas meracuni pemikiran kaum wanita, menyebabkan timbulnya satu keinginan untuk turut sama bangkit menjadi wanita hebat sebagaimana yang dilaungkan oleh wanita-wanita barat.
 
Berbeza dengan pandangan Islam, sejarah mengenai layanan buruk terhadap wanita terselindung disebalik keagungan dan kemegahan Tamadun Rom dan Greek suatu masa dahulu. Kaum wanita pada saat ini diberi hak sepenuhnya oleh penjaga sama ada suami, ayah atau datuk (Peter \Families). Penjaga tidak mempunyai hak yang terbatas dan bebas melakukan apa sahaja terhadap wanita yang dijaganya. Kaum lelaki bebas mengurung wanita, meyeksa atau menjualnya pada kadar yang tertentu bagi kepentingan mereka. Menurut Profesor Dr Ali Abdul Wahid Wafi dalam kitabnya ‘Al Mar atu fi Al Islam’, wanita di barat pada suatu masa dahulu boleh dipindah milik daripada bapa kepada anaknya.

Kitab Yahudi yang terkenal ‘Safr Al Khuruf’ menjelaskan seorang bapa atau penjaga yang miskin dan susah boleh memperdagangkan anaknya dengan kumpulan hamba. Dalam kitab ‘Thalmud’ pula, seseorang wanita tidak boleh mengadu kepada sesiapa meskipun suaminya melakukan hubungan dengan wanita lain di dalam rumah mereka sendiri. Lalaki Yahudi juga dikatakan dibenarkan melakukan apa sahaja kepada isterinya kerana sudah menjadi hak milik dan tuan kepada wanita tersebut. Di Greek pula, kedudukan wanita berada di tahap paling hina dimana mereka bukan sahaja tidak diberi hak bagi mendapatkan beberapa kemudahan, sebaliknya hak-hak kemanusiaan mereka yang lain juga tidak diberikan oleh kaum lelaki pada ketika itu. Perkara ini telah disebut oleh Profesor Dr. Mustafa Al Saba’i dalam kitab beliau yang bertajuk ‘Al Mar atu baina al Fiqh wa al Qanun’ bahawa selain boleh dijual beli seperti barang dagangan, wanita juga tidak diberi hak untuk mendapatkan tempat tinggal, makanan, minuman, dan pakaian bahkan tidak diberikan hak untuk membantah.




    

Pada hari ini, perkara tersebut masih diteruskan dalam medium yang tidak nyata dan moden. Wanita masih lagi menjadi simbol seks, atas tiket kebebasan berfikir masyarakat barat. Amat malang sekali kerana mereka tidak merujuk ‘feminisme’ yang sebenarnya seperti yang digambarkan dalam Islam. Feminisme di barat dilihat merugikan wanita dalam banyak sudut dan mereka hanya mendapat beberapa kemudahan yang sedikit tetapi tidak disedari oleh mereka bahawa mereka ditindas oleh kebebasan tersebut. Segala aspek gaya kehidupan wanita barat diterima bulat-bulat tanpa mepedulikan sama ada ianya bercanggah dengan Islam serta adat masyarakat Melayu yang telah diamalkan sejak sekian lama

Meskipun zaman penjajahan sudah lama berakhir apabila sesebuah negara itu mencapai kemerdekaan, namun jelas masih terdapat lagi sisa-sisa penjajahan yang masih bertapak kukuh dalam fikiran masyarakat tempatan. Penjajah fikiran dan ideology yang berlaku pada hari ini ternyata jauh lebih member kesan kepada budaya bangsa dan ajaran agama. Atas tiket globalisasi, masyarakat terjebak tanpa disedari terhadap anasir-anasir luar atau neokolonialisme yang semakin pantas meledak, seiring kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi.

Justeru, antara pendekatan terbaik untuk mengatasi permasalahan tersebut adalah, masyarakat harus kembali mendekatkan diri kepada akar tradisi dan kebudayaan Melayu itu sendiri, di samping menjadikan ajaran agama Islam sebagai panduan utama kehidupan seharian. Adat budaya dan ajaran agama Islam, sebetulnya telah menjadi benteng yang paling utama sejak zaman dahulu lagi, apabila penjajah terpaksa menggunakan jalan peperangan bagi mengeksploitasi hasil bumi tempatan. Pun begitu, perkembangan budaya kuning atau dakyah agama Kristian, dilihat tidak dominen meskipun penjajah sudah bertapak beberapa lama. Hal ini disebabkan pihak penjajah tidak mampu menyekat jati diri masyarakat Melayu-Islam yang begitu kukuh mengamalkan ajaran agama dengan bersungguh-sungguh, menolak segala bentuk penjajahan minda.

Keberkesanan kolonial menyekat gerakan Islah dari timur tengah daripada terus berkembang, adalah satu period yang amat merugikan penduduk tempatan. Para orientalis barat dengan bersungguh-sungguh mencari ruang-ruang lompong untuk diisi dengan semangat songsang yang mengagungkan dunia barat. Penjajahan minda dan fahaman-fahaman lain dilihat terus berkembang tanpa disedari, menyelinap masuk ke dalam segenap aspek kehidupan seharian, termasuklah fahaman emansipasi wanita.

No comments:

 

Ahli Jawatankuasa Kelab Iqra’ Kolej Ungku Omar

Sesi 2014/2015

Yang DiPertua

Muhammad Khairul Ghazi Bin Suhaili

Fakulti Pengajian Islam

Naib Yang DiPertua I

Muhsin Bin Abllah

Fakulti Pendidikan

Naib Yang DiPertua II

Afiqah Binti Amil Husin

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Setiausaha

Nurezzah Binti Maulud-Din

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Naib Setiausaha

Wan Suhaidashima Binti Wan Jaafar

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Bendahari

Haulah Binti Razali

Fakulti Pengajian Islam

Naib Bendahari

Muhammad Noor Faez Bin Ahmad

Fakulti Ekonomi & Pengurusan

Publisiti

Muhamad Faisal Bin Mohd Sukerna

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimin

Muhammad Khidir Bin Jarawi

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimat

Siti Nur Aishah Binti Ahmad

Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina

Followers

Become a Fan

kkk kkk