MEMBACA AL-QURAN || MEMAHAMI AL-QURAN || MENGAMALKAN ISI AL-QURAN

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Tinta Pena Kelab Iqra'

Wednesday 13 March 2013

 
 
CABARAN DALAM BERJIHAD
 
 



Tidak ada satu cita-cita dapat dicapai tanpa usaha dan perjuangan. Lebih-lebih lagi apabila usaha dalam memperjuangkan agama Allah s.w.t. Ia adalah jihad. Sejak dahulu lagi jihad yang menjadi polemik diantara ulama. Jihad dalam Islam bermula dari penyebaran dakwah dan diakhiri dengan peperangan (qital).


Kalimah jihad berasal daripada perkataan Arab “Al-Juhd” yang bermaksud kekuatan. Manakala dari segi istilah pula Jihad adalah bermaksud bersungguh-sungguh dalam mencurahkan segala kemampuan dan tenaga dalam qital memerangi kuffar dan mempertahankan diri dari kejahatan mereka termasuklah menahan serangan mereka dengan jiwa, harta dan lisan. (Abdul Qadir Djaelani,2001)


Menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka Edisi ke-4, perkataan cabaran dari segi bahasa bermaksud tentangan atau sesuatu yang mencabar. Dari istilah pula, cabaran adalah sesuatu yang menguji kemampuan dan ketabahan seseorang atau sesebuah organisasi itu untuk mencapai matlamatnya.


 
·         Politik
 
Negara yang diredhai Allah s.w.t perlu diwujudkan kerana negara yang sebeginilah yang akan memakmurkan syariat Islam. Bagi mereka yang telah menegakkan dan membela agama Allah s.w.t di muka bumi ini,Allah s.w.t telah berjanji akan membela mereka pula sebagai ganjaran atas usaha mereka itu.
Firman Allah s.w.t :
“Wahai orang-orang Yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.”
                                                                                              (Surah Muhammad 47:7)
·      Ekonomi.
 
 Jika kita menyingkap kembali sejarah perjuangan baginda Nabi Muhammad s.a.w, pada perjalanan jihad Nabi dalam berjihad juga mendapat sekatan dan halangan. Namun cabaran seperti ini sedikitpun tidak melemahkan usaha baginda s.a.w serta umat pengikut baginda kala itu. Di mana sewaktu peristiwa hijrah baginda ke Makkah, terlebih dahulu Nabi Muhammad s.a.w dan pengikut baginda telah berhadapan dengan satu agenda kafir Quraisy saat itu. Dimana puak kafir Quraisy telah menjalankan sekatan ekonomi secara besar-besaran bagi mematahkan semangat ummat Islam untuk terus mentauhidkan Allah s.w.t. Maka dengan itu Allah s.w.t telah menurunkan ayat bagi memulihkan semangat hamba-hambanya yang lemah.
 
Allah berfirman :
“Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa Yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang Yang tertinggi (mengatasi musuh Dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang Yang (sungguh-sungguh) beriman.”
 (Surah Ali Imran Ayat 3:139)
·         Sosial.
Ayuh diselidiki lapangan sosial masa kini, dapat kita lihat bahawa gerakan-gerakan yang berjihad ini terlalu kecil dan sedikit jika dibandingkan dengan golongan-golongan lain seperti golongan artis dan penyanyi yang saban hari semakin terkehadapan dalam kehidupan masyarakat kita. Masalah yang dapat disimpulkan di sini adalah dengan adanya bantuan media massa seperti media elektronik dan media cetak. Hal yang demikian berlaku kerana sokongan daripada media massa seperti ini amat berpengaruh pada masa kini dan pendekatan seperti ini dilihat lebih ‘dekat di hati’ masyarakat. Masakan tidak, sekiranya hari-hari masyarakat kita disajikan dengan hiburan tanpa henti, drama yang melalaikan dan kurang pengajaran di dalamnya. Maka lihatlah pengaruh media massa dalam mencabar usaha jihad yang sedang kita usahakan kini.
         Kesimpulannya, dalam perlaksanaan Jihad, selain memerlukan kebulatan tekad yang utuh, Jihad juga memerlukan ilmu dan keterampilan yang menepati aspek nilai seorang muslim. Oleh yang demikian sebelum melangkah dengan usaha keras dalam berjihad, hendaklah kita mempersiap diri untuk berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan dalam berjihad. Pasti dan pasti setiap apa yang dilakukan kerana Allah ianya akan tercatat pada buku amalan dan akan dihisab oleh-Nya kelak.
 

No comments:

 

Ahli Jawatankuasa Kelab Iqra’ Kolej Ungku Omar

Sesi 2014/2015

Yang DiPertua

Muhammad Khairul Ghazi Bin Suhaili

Fakulti Pengajian Islam

Naib Yang DiPertua I

Muhsin Bin Abllah

Fakulti Pendidikan

Naib Yang DiPertua II

Afiqah Binti Amil Husin

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Setiausaha

Nurezzah Binti Maulud-Din

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Naib Setiausaha

Wan Suhaidashima Binti Wan Jaafar

Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan

Bendahari

Haulah Binti Razali

Fakulti Pengajian Islam

Naib Bendahari

Muhammad Noor Faez Bin Ahmad

Fakulti Ekonomi & Pengurusan

Publisiti

Muhamad Faisal Bin Mohd Sukerna

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimin

Muhammad Khidir Bin Jarawi

Fakulti Pengajian Islam

Wakil Muslimat

Siti Nur Aishah Binti Ahmad

Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina

Followers

Become a Fan

kkk kkk